Hoe meterstand zonnepanelen doorgeven?

Als eigenaar van zonnepanelen met een analoge meter wordt er verwacht dat je jouw meterstand doorgeeft aan jouw netbeheerder. Om de twee jaar komt een medewerker van jouw distributienetwerk langs voor de opname, maar op bepaalde momenten doe je dit nog zelf. Kom hieronder te weten hoe je dit doet, wanneer je dit doet en waarom. 

Vraag gratis en vrijblijvend offertes voor zonnepanelen

Waarom meterstand zonnepanelen doorgeven?

Meterstanden doorgeven zijn noodzakelijk om een juiste afrekening te maken. Naast de jaarlijkse afrekening zijn er nog momenten waar je verwacht wordt de meterstand door te geven:

  • Bij een verhuis
    • Overnamedocument invullen: klassiek versus met zonnepanelen.
    • Zowel bij klassieke meter als bij digitale meter.
    • Bij jouw oude en bij jouw nieuwe adres.
  • Bij veranderen van leverancier
    • Op het moment dat je wisselt en in jouw vaste opnemingsmaand.
  • Op aanvraag van jou, de energieleverancier of Fluvius
    • Om onbekende of foutieve meterstanden aan te vullen.

Heb je geen analoge, maar een digitale meter? Dan zal de meterstand automatisch naar jouw netwerkbeheerder doorgestuurd worden, onafhankelijk of je koos voor een maandelijkse of een jaarlijkse afrekening. 

Bij veranderen van tarief moet je de meterstanden niet doorgeven. Belangrijk om te weten is dat je de waarden niet moet doorsturen naar jouw leverancier, maar naar Fluvius. 

Naast de gewone meterstanden is er bij zonnepanelen ook nog de groenestandmeter. Zodra je voldoende stroom opgewekt hebt voor een groenestroomcertificaat moet je de meterstand doorgeven. Hiervoor geef je de waarde op jouw productiemeter door en niet de waarde van jouw omvormer

zonnepanelen, batterij, omvormer en meter

Wat doen bij foute meterstand? 

Zorg er altijd voor dat je op tijd jouw meterstanden doorgeeft. Zo ben je er zeker van dat de juiste waarden ingevoerd worden en je het juiste bedrag betaalt op de afrekening. Is er toch iets fout, neem dan contact op met jouw energieleverancier. Zij zullen zorgen voor de nodige rechtzettingen. 

Bij foute waarden bel je best altijd eerst naar jouw leverancier. Hier heb je jouw EAN-code en referentienummer van de factuur voor nodig. Indien dit niets oplevert mail of schrijf je naar hun klantendienst. Indien nodig kan je hierna jouw distributienetbeheerder contacteren. Zij hebben zicht op alle meterstanden. Ben je hierna nog niet geholpen? Dan kan je terecht bij de Federale Ombudsdienst voor Energie om een klacht neer te leggen. 

Kom in contact met experts in jouw buurt

Waaraan kan een foute meterstand te wijten zijn?

Jaarlijks worden jouw meterstanden opgenomen. Heb je een klassieke meter, dan zal je dit in sommige gevallen zelf moeten doorgeven. Een fout is nooit uitgesloten bij het doorgeven van meterwaarden.

Het is uitzonderlijk, maar het kan ook voorkomen dat jouw meter defect is. In dit geval kan je de netwerkbeheerder vragen jouw meter te komen controleren. Blijkt de meter toch nog te werken? Dan draai je zelf op voor de kosten van deze controle. Die kunnen oplopen van 400 tot 700 euro. 

Heb ik recht op een schadevergoeding?

Er zijn twee situaties waarbij jij recht hebt op een schadevergoeding:

  • Je diende een klacht in, maar jouw netbeheerder reageerde niet binnen de voorziene termijn.
  • Jouw foute meterstand werd bevestigd, maar de rechtzettingsfactuur kreeg je niet binnen de voorziene termijn.

Wie gaat mijn meterstand bekijken en aflezen? Ik of een expert? 

Jouw netwerkbeheerder stuurt elke twee jaar een meteropnemer om jouw jaarlijks verbruik te bekijken. In de periode hiertussen krijg je een brief of een mail van Fluvius met de vraag jouw meterwaarden door te geven. 

meterstanden aflezen

Kan ik mijn meterstand aanpassen of niet? 

De correcte meterstand doorsturen heeft alleen maar voordelen. Zo ben je zeker van een correct factuur. Bekijk in welke situaties het minder erg is.

1. Verandering van leverancier

Verander je van leverancier en vergeet je de meterstand door te sturen? Dan zal er een schatting gemaakt worden. Dit vormt op zich geen probleem. Worden je waarden te hoog ingeschat, dan zal je dit te veel betalen aan jouw oude leverancier. Als je toch nog de juiste meterstanden wilt doorgeven neem dan zo snel mogelijk een foto en stuur die naar de netwerkbeheerder om het aan te laten passen. 

2. Ik vergat de standen door te sturen

Wanneer je vergeet de meterstanden door te sturen zal er een schatting gemaakt worden. Enkel met meterwaarden kan er een eindafrekening gemaakt worden. Is de geschatte waarde niet ver van jouw effectieve waarde? Dan moet je deze niet noodzakelijk laten aanpassen. Bij de volgende meteropname worden de werkelijke waarden doorgegeven, wat zorgt voor een rechtzetting van de vorige betaling. 

Wil je de waarden toch aanpassen, dan stuur je een foto van jouw meterstanden naar jouw netbeheerder. 

3. Wat invullen bij verhuizing?

Bij een verhuis is het belangrijk de juiste meterstanden door te geven. Bij een verhuis dient er een energieovernamedocument ingevuld te worden, welke zo snel mogelijk doorgestuurd moet worden. Op deze manier kan er later geen discussie ontstaan.

Interesse? Ontvang tot 5 gratis offertes

Wanneer meterstand zonnepanelen doorgeven aan netbeheerder Fluvius?

Je krijgt een brief of email van Fluvius met de vraag of je jouw meterstanden wil doorgeven. Op deze brief of email staat een toegangscode die je nodig hebt om in te loggen op Fluvius. Controleer eerst of het meternummer op de email of brief overeenkomt met de meter bij jou thuis. 

Waar en hoe meterstand zonnepanelen ingeven?

Meterstanden zelf ingeven doe je op de website van Fluvius. Selecteer ‘Geef je meterstanden door’ en volg de stappen. Heb je een analoge meter, dan lees je gewoon de draaischijf.

Bij een enkelvoudige meter is er maar één getal te zien. Geef enkel de cijfers voor de komma door. 

Tweevoudige meters hebben een verschillende waarde voor dag- en nachtverbruik. Hier geef je ook enkel de cijfers voor de komma door.

Hoe digitale meter aflezen?

Hoe je de digitale meter moet aflezen is net als bij analoge anders voor eenvoudige dan voor tweevoudige meters. Bij de eenvoudige meter heb je geen verschil tussen dag- en nachttarief. Bij een tweevoudige heb je een verschillend getal voor beide. 

Digitale meters met zonnepanelen geven daarnaast ook weer hoeveel je op dagtarief en hoeveel je op nachttarief in het net hebt geïnjecteerd. 

Doorgeven van de waarden van jouw digitale meter is niet nodig. Alles is geautomatiseerd.

meterstand bij digitale meter

Eandis-portaal voor zonnepanelen

Tot 2018 moest je voor het ingeven van jouw meterstanden op het Eandis-portaal zijn. Nu kan je voor alles terecht op de website van Fluvius. 

Het ingeven van meterstanden is alleen nodig bij klassieke meters. Heb je al een digitale meter, dan gaat alles automatisch.

Vragen of interesse in zonnepanelen? Stel alle vragen aan experts van groene elektriciteit

Heb je interesse om te investeren in milieuvriendelijke energie, maar heb je nog vragen? Stel ze aan professionals in jouw buurt en krijg advies op maat van jouw woning. 

Vraag vandaag nog gratis en vrijblijvend offertes en advies en zie jouw energiefactuur snel dalen.

Gratis offertes
Volledig vrijblijvend
Erkende vakmannen uit uw buurt
Zonnepanelen - Vraag advies & offertes om te vergelijken
1. Waar wil je zonnepanelen plaatsen

2. Beschrijf uw project

3. Voeg foto's en/of bijlagen toe (Optioneel)
Opladen
Uploading…
Done!
Error! .
Uw gegevens
Aangenaam!
Gelieve uw voornaam in te voeren
Leuke naam!
Gelieve uw familienaam in te voeren
Ziet er goed uit!
Vul een geldig e-mailadres in
Perfect, klaar voor verzending!
Vul een geldig telefoonnummer in
Genoteerd!
Voer een geldig adres in
Prima!
Voer een geldige postcode in
Goed gedaan!
Voer een geldige stad in
Door uw aanvraag in te dienen, gaat u akkoord met onze algemene voorwaarden en privacybeleid.